• Skogbrannvakttårnet på Hauknesfjellet i Rømskog i Østfold.  Fotografiet ble tatt i forbindelse med oppmålingsarbeid da Norsk Skogmuseum begynte å arbeide med planer om å bygge en kopi av tårnet på museumsområdet i Elverum.

Tårnet på Hauknesfjellet ligger 335 meter over havet med fin utsikt over vide skogtrakter.  Det første tårnet på dette stedet ble reist i 1909, det neste i 1928.  Det avbildete tårnet skal etter informasjon i forsikringsselskapet Skogbrands arkiver å dømme være bygd i 1953.  Det er reist på et skjellett av stolper (rundtømmer) som er kledd med rødmalt horisontal bordkledning (vestlandspanel).  I den øvre delen av tårnet er det innredet to rom - et oppholdsrom med utvendig balkong på fire sider og et overliggende utkikksrom under en takhatt med vinduer i alle himmelretninger.  Dette fotografiet viser horisontale lunner som det er lagt en del bordstubber på ved andre repos.
    Photo: Løvold, Elisabet / Anno Norsk skogmuseum

Skogbrannvakttårnet på Hauknesfjellet i Rømskog i Østfold. Fotografiet ble tatt i forbindelse med oppmålingsarbeid da Norsk Skogmuseum begynte å arbeide med planer om å bygge en k...

Opprinnelig filnavn: 041029_Haukenesfjellet_skogbrannvaktstasjon_romskog_25. jpg

Original i trykkekvalitet er å finne på DVD 26.