• Detalj fra tømmerslepebåten Trysil-Knut.  Fotografiet er tatt under dekk, mot stålplatene som er brukt i fartøyets ytterhud og i innvendige skott.  Fotografiet viser hvordan platene er lasket over hverandre og klinket.  Det viser også hvordan rust trenger gjennom den grå malinga stålplatene er påført, særlig om områder rundt plateskjøtene. 

Trysil-Knut ble bygd av Glommens mek. Verksted i Fredrikstad høsten 1913 og på nyåret i 1914.  Deretter ble fartøyet fraktet komponentvis med jernbanen til Rena og hentet derfra til Brevik ved Osensjøen med hester og sleder for sammenklinking.  Båten ble ombygd fra damp- til dieseldrift vinteren 1957-58.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Detalj fra tømmerslepebåten Trysil-Knut. Fotografiet er tatt under dekk, mot stålplatene som er brukt i fartøyets ytterhud og i innvendige skott. Fotografiet viser hvordan platen...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to