• Detalj fra tømmerslepebåten Trysil-Knut.  Fotografiet er tatt i maskinrommet.  Det viser overgangen mellom vegger og tak, som er lagd av sammenklinkete stålplater.  Nederst på bildet ses også et par ledninger som åpenbart er sekundære.  Fotografen har antakelig tatt bildet for å dokumentere hvordan malinga på veggen har krakellert, og hvordan brun rust trenger gjennom ved skjøter og på andre steder der malinga er oppsprukket.

Trysil-Knut ble bygd av Glommens mek. Verksted i Fredrikstad høsten 1913 og på nyåret i 1914.  Deretter ble fartøyet fraktet komponentvis med jernbanen til Rena og hentet derfra til Brevik ved Osensjøen med hester og sleder for sammenklinking.  Båten ble ombygd fra damp- til dieseldrift vinteren 1957-58.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Detalj fra tømmerslepebåten Trysil-Knut. Fotografiet er tatt i maskinrommet. Det viser overgangen mellom vegger og tak, som er lagd av sammenklinkete stålplater. Nederst på bild...