• Merkeøksproduksjon i Knudsen-smia i Mjøndalen.  Bildet viser smed og lærer Oddbjørn Knudsen som arbeider med et emne til nakkeparti ("vearom") til ei merkeøks. Emnet er et fattjern (75 X 5 millimeter) som han først har delt av et rektangulært stykke av.  Deretter har han, i samarbeid med medhjelper John Lystad meislet spor med sikte på å fjerne fliker på to av hjørnene, slik at den ferdige komponenten skal bli bredere på nakke- enn på skaftbuksida.  På dette fotografiet holder Knudsen emnet, mens Lystad (til venstre) slår på skaftmeiselen.

Knudsen-smia har huset en familiebedrift som produserte merkeøkser, strafføkser (avkortingsøkser), blinkeøkser, hoggøkser og fløterhaker i Mjøndalen gjennom tre generasjoner i perioden fra 1896 til 1980.  Den gjenlevende smeden, Oddbjørn, begynte i lære hos faren Odmund (f. 1900) i slutten av 1940-åra, og hadde fulltidsjobb i smia fram til 1963-64.  Deretter hjalp han faren, som holdt virksomheten gående til 1980, når han hadde ledig tid.  Oddbjørn har restaurert smia, og som pensjonist driver han formidling av håndverkstradisjoner sammen med assistenten John Lystad.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Merkeøksproduksjon i Knudsen-smia i Mjøndalen. Bildet viser smed og lærer Oddbjørn Knudsen som arbeider med et emne til nakkeparti ("vearom") til ei merkeøks. Emnet er et fattjern...