• Interiør fra Knudsen-smia i Mjøndalen.  Fotografiet er tatt i verkstedrommet mot en arbeidsbenk under vinduet mot Rådhusgata. På benken ligger en del økser av typer som ble produsert i Knudsen-smia.  Benken er belyst fra et jerninnfattet vindu og fra ei taklampe like innenfor vinduet.  På veggen til venstre for vinduet er det ei hylle med en del småting på.  Til høyre for vinduet, på veggen mot smierommet, er det oppslått et merkekart.

Knudsen-smia har huset en familiebedrift som produserte merkeøkser, strafføkser (avkortingsøkser), blinkeøkser, hoggøkser og fløterhaker i Mjøndalen gjennom tre generasjoner i perioden fra 1896 til 1980.  Den gjenlevende smeden, Oddbjørn, begynte i lære hos faren Odmund (f. 1900) i slutten av 1940-åra, og hadde fulltidsjobb i smia fram til 1963-64.  Deretter hjalp han faren, som holdt virksomheten gående til 1980, når han hadde ledig tid.  Oddbjørn har restaurert smia, og som pensjonist driver han formidling av håndverkstradisjoner sammen med assistenten John Lystad.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra Knudsen-smia i Mjøndalen. Fotografiet er tatt i verkstedrommet mot en arbeidsbenk under vinduet mot Rådhusgata. På benken ligger en del økser av typer som ble produse...