• Fra Knudsen-smia i Rådhusgata 7 i Mjøndalen.  Fotografiet er tatt fra krysset mellom Rådhusgata og Stasjonsgata mot den smaleste endegavlen, der Knudsen-smedene hadde verkstedrom for sliping, filing og annet mekanisk arbeid.  Karl Henrik Knudsen skal ha etablert seg som smed i Mjøndalen i 1896.  Den avbildete smiebygningen skal være bygd ti år seinere.  Den var i aktiv næringsmessig bruk fram til 1980.  Seinere har grunnleggerens sønnesønn, Oddbjørn Knudsen, restaurert smia.  Han bruker den til formidling av håndverkstradisjoner.  Kommunegartneren bidrar med stell og beplantning av uteområdet, som neppe var så blomsterprydet mens smia var i ordinær drift.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra Knudsen-smia i Rådhusgata 7 i Mjøndalen. Fotografiet er tatt fra krysset mellom Rådhusgata og Stasjonsgata mot den smaleste endegavlen, der Knudsen-smedene hadde verkstedrom f...