• Duplex skjæremaskin (kutter) ved Drammenselvens Papirfabrikker på Geithus i Modum kommune i Buskerud, slik den så ut i 1955.  Denne maskinen ble levert av Jagenbergwerke i Düsseldorf i 1954.  Det var greaseproofpapiret, som fra 1937 ble produsert på fabrikkens PM IV som ble levert i ark.  Fram til den den avbildete maskinen ble installert i fabrikklokalene på Geithus ble greaseproofpapiret kjørt på hasp og skåret på guillotine.  Dette arbeidet innebar store fysiske påkjenninger på personalet, som bar papiret på hodet og ofte pådro seg ryggproblemer.  Den tidligere løsningen innebar dessuten at en god del brukbart papir måtte skjæres vekk og kasseres.  Skjæremaskinen innebar også en nyvinning i den forstand at den var utstyrt med telleapparater,  som etter en del eksperimentering fungerte godt.  Dermed kunne fabrikkledelsen la maskinen overta om lag 70 prosent av telleoppgavene.  Drammenselvens Papirfabrikkers Duplex-maskin fra Jagendberg var i drift fram til 1984.
    Photo: Skjelbred, Harry / Anno Norsk skogmuseum

Duplex skjæremaskin (kutter) ved Drammenselvens Papirfabrikker på Geithus i Modum kommune i Buskerud, slik den så ut i 1955. Denne maskinen ble levert av Jagenbergwerke i Düsseldo...