• Fiskegard for fangst av gytende mort – «sørenner» – Svartelva i grensesonen mellom prestegjeldene Vang og Romedal på Hedmarken.  Fiskegarden er bygd av tre, på tvers av strømretningen, over en del av elveløpet.  Den framstår som ei horisontal bru med vertikale staker ned mot elvebotnen for feste av ruser, som lokalt ble kalt «kuper».  På sidene av fiskegarden var det spileverk, som antakelig skulle lede fisken mot fangstinnretningen.  Da dette fotografiet ble tatt satt tre menn på huk på brua, der de antakelig var i ferd med å sette ned eller heise opp ei kupe.

Mort (Rutilus rutilus) er en karpefisk som lever i ferskvann og brakkvann.  Morten er sølvblank med et blågrått skjær over ryggen og noe lysere buk.  Vanlig lengde er 15-25 centimeter, og vekta varierer oftest omkring 200 gram, men det har vært fanget individer på over en kilo. Morten lever av plankton, alger og insekter.  I mange vatn er den en viktig byttefisk for gjedde.  Den finnes over Østlandet, i noen få vatn i Sør-Trøndelag og i Øst-Finnmark.  Morten gyter om våren, når vanntemperaturen når 10-12 grader.  I Mjøstraktene var Lenaelva på Toten og Svartelva på Hedmarken viktige gyteelver, og spesielt i Svartelva foregikk det tidlig på 1900-tallet et omfattende fiske etter denne arten («sørennerfisket») i slutten av mai og begynnelsen av juni.  Den mest iøynefallende delen av dette fiske var et stangfiske med mange aktører, men grunneierne ved den nedre delen av elveløpet hadde også hevdvunnen rett til å drive rusefiske fra fiskegarder.  Fiskeribiologen Hartvig Huitfeldt-Kaas beskrev denne delen av fisket slik:

«Paa et par steder i den nedre del av elven har grundeierne en gammel ret til at holde «fiskebygning» og tar der i ruser eller kuper, som er den lokale benævnelse, en mængde sørenne.  Kuperne, der der næsten 2 meter lange, stilles med aapningen vendende nedover strømmen.  I løpet av ganske kort tid kan de bli aldeles fuldpakket av fisk.
    Photo: Huitfeldt-Kaas, Valentin Hartvig / Anno Norsk skogmuseum

Fiskegard for fangst av gytende mort – «sørenner» – Svartelva i grensesonen mellom prestegjeldene Vang og Romedal på Hedmarken. Fiskegarden er bygd av tre, på tvers av strømretnin...