• Klosterfossen ved Skien, antakelig fotografert omkring 1900.  Dette var ett av flere fossefall som førte vann fra Hjellevannet ned i Bryggevannet, som var havnebassenget ved Skien by. De nevnte fossefallene gav i sin tid vannkraft til en mengde oppgangssager, og Klosterfossen var det fallet som hadde sikrest vannføring.  Sagbrukene her kunne følgelig kjøres med få og kortvarige driftsavbrudd.  På det tidspunktet da dette fotografiet ble tatt var Hjellevannet regulert i forbindelse med kanaliseringa av den nedre delen av Skiensvassdraget.  Klosterfossen hadde fått en såkalt «fermettedam», et reguleringsstengsel som besto av et stålstativ med «nålestengsel».  «Nålene» var planker som ble stukket mot strømmen, tett i tett, slik at de dannet en vegg mot vannet i den ovenforliggende delen av vassdraget.  Til høyre for denne dammen ser vi et overløp, og ved elvebredden til venstre hadde man bygd ei fisketrapp med sikte på at laksen - til tross for den nevnte damkonstruksjonen - fortsatt skulle kunne vandre opp og ned i dette vassdraget.  Amund Helland oppgir i sin «Topografisk-statistisk beskrivelse over Bratsberg amt» (1900:310) at det i 1865-66 ble utført en del mineringsarbeider i Klosterfossen med sikte på å lette laksens oppgang.  Et par år seinere skal det også ha vært truffet tiltak i Skotfossen, i håp om at dette skulle muliggjøre laksefiske videre oppover i vassdraget også.  Dette lyktes ikke helt, bare noen få enkeltindivider ble i åra som fulgte fanget ved Ulefoss og i Heddalsvannet.  Dette fotografiet er antakelig tatt etter at det ble foretatt ei ombygging av laksetrappa ved Klosterfossen i 1895.  Om dette skriver Helland: «Trappen ligger paa fossens høire (søndre) bred.  Det samlede fall i trappen vil under de vannstande, da laksen søger op, som regel variere mellem 5,4 og 4,6 m.».  På denne tida ble det fanget om lag to tonn laks i året i Skienselva.  Den industrielle utviklinga og kraftutbyggingsprosjektene som fulgte med den truet imidlertid fisket.  Helland forteller at laksen hadde gode gyteplasser i området mellom Hjellevannet og Skotfossen.  Forurensinga fra cellulose- og papirproduksjonen ved Skotfoss bruk representerte imidlertid et problem.  Det gjorde også inntaksrennene til industrien på Eidet ved Skien.  Helland beskrev situasjonen slik:  «Laksen kan ved Skien komme inn i brugenes indtagsrender.  Såvel Klosterfos- som Damfosdammen er nu ofte helt eller næsten stængte, saaledes at omtrent alt vand i vasdraget passerer gjennem de industrielle brug i Skien; den nedadgaaende fisk, iallefall yngelen, vil da i stor udstrækning gaa ind i turbinerne og blive knust i disse, hvis der ikke anbringes gitter i renderne.»
    Photo: Huitfeldt-Kaas, Valentin Hartvig / Anno Norsk skogmuseum

Klosterfossen ved Skien, antakelig fotografert omkring 1900. Dette var ett av flere fossefall som førte vann fra Hjellevannet ned i Bryggevannet, som var havnebassenget ved Skien ...