Verkstedsmester Kolstad på vogna, fotografen (som brukte stativ og selvutløser etter hva han fortalte), Alfred Christensen, på verkstedsgulvet i hvit "innekjeldress". Christensen v ...
Verkstedsmester Kolstad på vogna, fotografen (som brukte stativ og selvutløser etter hva han fortalte), Alfred Christensen, på verkstedsgulvet i hvit "innekjeldress". Christensen var lokomotivfører og arbeidet også i verkstedet som fagarbeider.
Kommentar fra Atle Bergkvist 05.04.2017:
"Vi ser lokomotiv nr. 7 til venstre og lokomotiv nr. 8 til høyre. Fordelingen etter sabotasjeaksjonene var slik: Pga. sterkt behov for lokene ble lok 8 sendt til Skabo i Oslo for gjenoppbygging og lok 7 skulle parallelt gjenoppbygges på eget verksted. Lok 8 ble som kjent sprengt på nytt dagen før det skulle sendes tilbake fra Skabo. På bakgrunn av at verkstedet på Thamshavn var kommet langt med lok 7 og hadde opparbeidet god erfaring med arbeidet, ble det bestemt at restene skulle sendes Thamshavn for gjenoppbygging på eget verksted. Det er derfor en kan konkludere med at det er lok 8 vi ser til høyre på bildet."
ASEA lokomotiv nr. 8 fra Thamshavnbanen ble sprengt under en sabotasjeaksjon av "Oslogjengen" 13. sept. 1944. ASEA-lokene kom i drift igjen i mars og september 1946.
Kilde: Marit Mjøen (1983): Thamshavnbanen 75 år.
Verkstedsmester Kolstad på vogna, fotografen (som brukte stativ og selvutløser etter hva han fortalte), Alfred Christensen, på verkstedsgulvet i hvit "innekjeldress". Christensen var lokomotivfører og arbeidet også i verkstedet som fagarbeider.
E P,
February 16, 2012
Vi ser lokomotiv nr. 7 til venstre og lokomotiv nr. 8 til høyre. Fordelingen etter sabotasjeaksjonene var slik: Pga. sterkt behov for lokene ble lok 8 sendt til Skabo i Oslo for gjenoppbygging og lok 7 skulle paralelt gjenoppbygges på eget verksted. Lok 8 ble som kjent sprengt på nytt dagen før det skulle sendes tilbake fra Skabo. På bakgrunn av at verkstedet på Thamshavn var kommet langt med lok 7 og hadde opparbeidet god erfaring med arbeidet, ble det bestemt at restene skulle sendes Thamshavn for gjenoppbygging på eget verksted. Det er derfor en kan konkludere med at det er lok 8 vi ser til høyre på bildet.
Atle Bergkvist,
April 5, 2017
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».
Send an inquiry
Your message will be sent to Orkla Industrimuseum.
2 comments
E P, February 16, 2012
Atle Bergkvist, April 5, 2017
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».