• Bedford buss og lastebil for Aksel Andreassens Bilruter fra A/S Anco
    Photo: Schrøder / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum (Opphavsrett)

Bedford buss og lastebil for Aksel Andreassens Bilruter fra A/S Anco

1 comment

• Det var Aksel Andreassen (1900-1983) som etablerte bilruten Andenes - Risøyhamn. Han begynte med transport med hest og vogn, og fikk første bil i 1924. Rutebilselskapet fikk navnet Aksel Andreassens Bilruter med adresse Andenes, Andøya i Nordland.

Andreassen var leder for selskapet helt til det i 1971 gikk inn i Andøy Trafikklag AS i 1971. Selskapets hadde flere ruter, men hovedruten var i alle år ruten Andenes - Risøyhamn (52 km). I Risøyhamn var det korrespondanse med Hurtigruten og kystgodsrutene. Gods-, post- og passasjertrafikken til Andøya går den gang som nå over Risøyhamn, bortsett fra at Andenes har flyplass.