• Militær defilering 17. mai 1945. Amerikanske soldater fra Norwegian Special Operations Group
    Photo: Schrøder / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum (Opphavsrett)

1 comment

• Amerikanske soldater fra Norwegian Special Operations Group (NORSO), for det meste norsk-amerikanere og norske sjøfolk rekruttert til den amerikanske hæren. Rekruttert fra 99th Battalion (Separate) som kjempet i Frankrike, Belgia, Nederland og Tyskland. Bl.a. med i Ardennerslaget. NORSO gjennomførte Operasjon Rype mars-mai 1945 hvor målet var å sabotere Nordlandsbanen for å hindre overføring av tyske soldater til sluttkampene på kontinentet.