• Kristiansund etter bombing. Tatt fra havna mot Kirkelandet etter bombingen i april 1940
    Photo: Schrøder / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum (Opphavsrett)

1 comment

• Foto tatt fra havna i Kristiansund med Kirkelandet i front. Kristiansund ble bombet fire dager til ende, fra søndag 28. april til og med påfølgende onsdag 31. april 1940 med brannbomber, sprengbomber og mitraljøseild. Vanskelige slukking- og bergingsforhold og ødelagt vanntilførsel gjorde redningsarbeidet svær vanskelig. Nærmere 800 bygninger ble totalskadet. En utbombet by. Slik gikk det også med det meste av bebyggelsen på de andre "landene", Gomalandet og Nordlandet også. Innlandet var den bydelen som ble minst rammet.

Til venstre i bildet kan en se en trebygning som står alene igjen blant ruinene. Det er Helsing-gården, Loennechens gamle tregård fra 1700-tallet som ikke ville brenne. Ufattelig. Heller ikke Loennechens gård lengere borte på kaia - til høyre utenfor bildet - ville heller ikke brenne og står der fortsatt. Helsingården måtte rives og ble bygd opp på Lyngstad. På grunn av varemangel og rasjonering og ikke minst omregulering av en hel by, så gikk det over 20 år før byen ble gjenreist. Kirkelandet kirke regnes for å være det siste gjenreisingsbygget og den ble ferdig 1964.

Sentralt i bildet kan vi se Piren hvor sundbåtene og lokalbåtene hadde anløp, og ruinen av Tollboden. Bak Helsing/Loennechen-gården kan en se ruinene av Den høyere skole. Den del av skolen som vi her ser ble restaurert, og skolen ellers ble gjenreist

i ei anna utforming. Rådhuset ble gjenreist på Helsing-gårdens tomt.