• Buss fra Johs. Olsen Vognfabrikk
    Photo: Schrøder / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum (Opphavsrett)
  • Buss fra Johs. Olsen Vognfabrikk
    Photo: Schrøder / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum (Opphavsrett)

Buss fra Johs. Olsen Vognfabrikk

2 comments

• Dette bildet er antakelig tatt ved overleveringen av bussen i Trondheim. Y-2100 var en Volvo. Volvo-logoen er synlig i fronten på det ene bildet.
  • Firmanavnet Erling Broli Vognfabrikk er en misforståelse. Firmaet het Johs. Olsen Vognfabrikk også etter at sønnen Erling Broli tok over ledelsen i 1930. En annen sønn, Karl Broli, ingeniør fra NTH, var også med.Firmaet holdt til i Strandveien 7a, inntil flytting til Nardo i 1959, da det tok navnet Broli Bil & Karosseri. (Asbjørn Rolseth: Håndverk på hjul, s. 330-333.)
    Ubåtbunker Dora til venstre på begge bilder. Utsnitt av Strandveien til høyre på bilde 2.