• Trondhjems Mekaniske Verksted - fane for Fabrikken ved Nidelven
    Photo: Schrøder / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum (Opphavsrett)

Trondhjems Mekaniske Verksted - fane for Fabrikken ved Nidelven

1 comment

• Hei.

Jeg sitter i et menighetsråd på Helgeland. Kirkeklokkene i kirka vår er støpt på Fabrikken ved Nidelven i 1851. Vi har to klokker i tårnet. Den største har nå slått sprekker slik at denne er ute av drift og den lille ble i 1948 reparert ved Olsen Nauen klokkestøperi. Vi aner at klokkene muligens ikke er av beste kvalitet og at de ikke er helt korrekt formmessigt skapt. I tillegg er feste for slagkolben i den lille klokken støpt skeivt i klokken. Har dere noen form for generell informasjon og opplysninger vedr klokkene som ble støpt hos Nidelven? Mener og ha lest at det ble støptnca 7500 klokker der. Hvet dere hvor alle er og er disse i drift i dag?