Bildet er tatt rett nord for karbidpakkeri og viser karbidmøllehus cyan bygning 103. Til høgre ser en litt av dunkelager (m/dunkebane) bygning 22.
Fotoet viser et 8 tonns Lewahn-di ...
Bildet er tatt rett nord for karbidpakkeri og viser karbidmøllehus cyan bygning 103. Til høgre ser en litt av dunkelager (m/dunkebane) bygning 22.
Fotoet viser et 8 tonns Lewahn-diesellokomotiv som ble brukt til transport av karbid-dunker (fat) fra karbidpakkeri bygning 23 til karbidlager bygning 38 på eksportkaia. Lokføreren som en ser i døråpningen er Johannes Eitrheim. Loken trekte 7 traller (vogner) etter seg. På hver tralle var det enten 12 eller 18 stk. 100/110 kg larbid-dunker, totalt fra 84 til 126 dunker. Det var 3 sett med traller: 1 i pakkeriet, 1 på kaia og 1 etter loken.
Bedriften hadde 2 like loker, og den ene hadde fått tilnavnet "Nautilus" (ubåt i Julius Verner roman) siden den engang sporet av nær kaikanten og havnet sjøen. Vedkommende lokfører fikk i ettertid tilnavnet Kapteinen (på Nautilus), noe han ikke satte særlig pris på.
Odda Smelteverk A/S ble stiftet 19.9.1924 og var en fortsettelse på fabrikkene Alby United Carbide Factories Limited (Sun Gas/karbidfabrikken) og North Westeren Cyanmid Company Limited (cyanamidfabrikken). Begge selskapene som stort sett hadde samme eiere, gikk konkurs og innstilte driften våren 1921.
BOC (British Oxygen Company Limited) eide Odda Smelteverk fra 1937 til 1998. Fra 1998 til konkursen i februar 2003 var Philip Brothers Chemicals Inc eier.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».