Ruteflyet Falken, Junkers Ju 52/3, på Jonsvannet. Postsekker sorteres
Innskr. på negativkonvolutt:"Ruteflyet Falken. Posten bringes ombord" -1936
Ifølge kartotekkort er dette på Jonsvannet.
I henh. til artikkel i Aftenposten het flyet en periode Ask ...
Innskr. på negativkonvolutt:"Ruteflyet Falken. Posten bringes ombord" -1936
Ifølge kartotekkort er dette på Jonsvannet.
I henh. til artikkel i Aftenposten het flyet en periode Askeladden og flyr nå i Tyskland under navnet Tante Ju. (2009).
Fra internett:
http://www.aftenposten.no/reise/article3174010.ece
"Tante Ju" ble brukt i flytrafikken i Norge i mange år fra 1936. Fortsatt er det på vingene. ( Foto: Yves Logghe )
Rutefly fra 1930-tallet fortsatt på vingene•Mest lest•Fra mandag av blir flyreisen annerledes•Valutakalkulator - kjapt og enkelt•Deler ut gratis mat og drikke til alle om bord•Svartelister passasjerer som klager•Nå kan du få «luksusmat» på flyet•Søk og bestill reiser
73 år gammelt tysk fly flyr turister og gir norsk flyhistorie på kjøpet.
LARS DITLEV HANSEN
Først publisert: 20.07.09
Oppdatert: 20.07.09 kl. 16:28
For priser fra 600 til 2700 kroner kan du i Tyskland fly med «Tante Ju», er et tysk Junkers Ju 52/3-fly som tok til vingene første gang i 1936. Lufthansa holder stadig liv i det historiske flyet og lar det fly rundturer og enkeltstrekninger mellom en rekke tyske byer, skriver nyhetsbyrået AP. Flyvninger med «Tante Ju» er blitt en turistattraksjon.
Vel bevart
Det er ikke snakk om et hvilket som helst fly. Da det tremotors flyet med plass til 16 passasjerer kom i trafikk i 1936 ble det ansett som toppen av alt blant rutefly og ble beskrevet som både komfortabelt og pålitelig. Under krigen tok det tyske luftforsvaret i bruk Junkers Ju-52/3-flyene på noen av sine dristigste operasjoner, blant andre under raidet på den belgiske festningen Eben Emaelog og når fallskjermtropper skulle slippes over Kreta. Flytypen som «Tante Ju» representerer ble ansett som så pålitelig at en spesialversjon av flyet ble bygget som Hitlers personlige fly, ifølge AP.
73 år etter at flyet lettet første gang, holder det koken. Det er Deutsche Lufthansa Berlin-Stiftung, Lufthansa-stiftelsen som har som formål å bevare historiske fly, som i dag holder det på vingene. De selger også rundturer og flyvninger med det. De beskriver det gamle flyet som «Himmeldronningen». Turene med henne varer fra ti til 110 minutter.
Norsk flyhistorie
Veteranflyet har en lang og norsk historie. Under navnet «Falken» hadde det sin base på Gressholmen i Oslo fra 1936 og fløy Det Norske Luftfartsselskaps (DNL) første innenriksflyvninger. Under krigen overtok først det tyske luftforsvaret flyet og senere Lufthansa, men etter krigen kom flyet tilbake til Norge og fløy da med navnet «Askeladden» på halen for DNL og senere SAS frem til 1956. Da ble det solgt til Ecuador og siden videre til USA før tyske Lufthansa kjøpte det hjem i 1984. For tre år siden tok Lufthansa flyet på en gjestetur «hjem» til Norge.
- Siden 1986 har vi fløyet hele 120.000 passasjerer og vært 5000 timer i luften over hele Europa og Nord-Amerika, fortalte Burkhard Jacobfeuerborn, en av 20 Lufthansa-piloter som kappes om å få føre det gamle flyet, til Aftenposten den gang.
Siden er det blitt enda flere passasjerer og timer, og det stopper ikke. Du har fortsatt sjansen.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».