• Vannfritt elveløp i Stavelifossen i Svorka, der det legges «flaking» eller «golving» vinterstid med tanke på kommende fløtingssesong.  Golvinga består av tømmer som er lagt med lengderetningen parallelt med strømretningen og forankret i underliggende tverrstokker.  Poenget var å forebygge at fløtingstømmeret skulle få støtskader eller hekte seg fast underliggende berg med ujevn, kløftet struktur.  En velkledd skogfunksjonær står på golvinga. De største steinblokkene i Stavelifossen ble sprengt vekk i 1923.  Deretter ble denne golvinnga lagt i elveløpet som erstatning for ei eldre tømmerrenne.  På begge sider av fossen er det berg.  I bakgrunnen berg med glissen furuskog.
    Photo: Støre, Hans Godtfred / Anno Norsk skogmuseum

Vannfritt elveløp i Stavelifossen i Svorka, der det legges «flaking» eller «golving» vinterstid med tanke på kommende fløtingssesong. Golvinga består av tømmer som er lagt med len...