Den skoltesamiske høstboplassen på Nakholmen i Vaggetem, altså i Pasvikdalen. Området har etter siste krig ligget på russisk side av Pasvikelva, men grenser mot Sør-Varanger kommun...

1 comment

• Jeg antar at bildet er tatt ved Pasvik elven (Vaggatemvatnet) i sydlig retning mellom grensemerke 49 og 44. Tunet ligger i dag på Russisk side av elva. I bakgrunn ligger Gravholmen. Til venstre i bildet runder elva Kjerringneset mot Jordanfossen. Området har hatt flere arkeologiske undersøkelser siden bildet var tatt og bosetninger har blitt bekreftet tusener av år tilbake i tid. Dette er altså det opprinnelige «kulturlandskapet» i Øvre Pasvik.