• Slindet, men ellers ubarket furutømmer på isen på Pasvikelva.  Stokkene later til å være lagt ut for måling og påfølgende fløting. På land bak tømmeret vokser det fjellbjørk og ei enslig furu.
    Photo: Klerck, Arthur / Anno Norsk skogmuseum

Slindet, men ellers ubarket furutømmer på isen på Pasvikelva. Stokkene later til å være lagt ut for måling og påfølgende fløting. På land bak tømmeret vokser det fjellbjørk og ei ...

1 comment

• Malmtømmer av beste kvalitet,slikt malmtømmer er svært ettertraktet, malmen er det mørke feltet inne i stokken,i noen områder i landet kaller mal malmen for al.Det ytterste laget mot barken er geitveden eller yteveden ,denne yteveden vil råtne, men malmen holder seg i århundreder.Nu i dag er slike stokker en sjeldenhet i mange skogsområder. I gamle dager var tiden for å felle tømmer to mnd før og to mnd etter vintersolverv,da er det minst vann i tømmeret og det er lett å arbeide med.