• Spillflåte med bom, forankret ved bredden av innsjøen Vaggetem i Pasvik i Finmark i 1914.  Flåten er tilsynelatende lagd av krysslagte tømmerstokker med ei diger, horisontalstilt vinde på midten.  Til denne vinda var det festet ei lang trosse med et anker i enden.  Når flåten var i bruk ble ankeret rodd så langt framover i sjøen som trossa rakk og sluppet ned på botnen, der det forhåpentlig fant feste.  Så kunne flåtekarene starte sin rundgang, der de skjøv på stokker som fikk vinda til å rotere slik at flåten med en bakenforhengende tømmerbom langsomt forflyttet seg i retning av ankringspunktet.  Når man nådde dit ble ankeret hevet og rodd videre framover, slik at "spillinga" kunne fortsette over den bortimot 34 kvadratkilometer store innsjøen i Pasvikvassdraget.  I motvind og når karene trengte kvile ble flåten med tømmerbommen fortøyd ved land, gjerne i et kraftig, rotfast tre.  Dette bildet kan tyde på at man brukte ankertrossa som fortøyingstau.  I bakgrunnen ser vi skogkledde åser.

Fotografiet er tatt i 1914.  Dette var et vanskelig år for skogsdriftene i Øst-Finnmark, på grunn av store mengder snø som vanskeliggjorde både hogst og framkjøring.  Til gjengjeld gikk det ganske greit med fløtinga, for snømengdene førte til at det var mye vann i vassdraget og vindforholdene gav fløterne mye medvind over sjøene.  Staten var dominerende aktør i skogbruket i dette området, men akkurat dette året ble det også avviklet ei privat tørrfurudrift ved Pasvikvassdraget.  Alt tømmeret ble fløtet fram på en sesong, men virket fra den nevnte tørrfurudrifta kom ned til vassdragets utløp så seint at noe av tømmeret ble liggende i vann vinteren over.  Dette bekymret ikke skogfunksjonærene nevneverdig, for de mente å ha erfart at tømmeret i dette området var så tettvokst og malment at det sugde lite vann, og dermed tålte både både en og to sesonger i vassdraget uten at mye sank og gikk tapt.
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

Spillflåte med bom, forankret ved bredden av innsjøen Vaggetem i Pasvik i Finmark i 1914. Flåten er tilsynelatende lagd av krysslagte tømmerstokker med ei diger, horisontalstilt v...