• Fjellandskap ved den øverste bartregrensa i Nordre Kolloen statsallmenning i Sel i Gudbrandsdalen.  Bildet er tatt fra østsida av Smukksjøen der det vokste to graner og noen krokete bjørker.  Videre innover i fotografiet ser vi myrer, snaufjell vatn og fjell, samt en opparbeidd fjellveg.  For skogdirektør Ielstrup, som tok bildet, var det et poeng at gran og furu vokste like høyt opp mot fjellet på dette stedet, men at grana var mindre utsatt for beitegnag fra geitebesetningene i området.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Nordre Koloen Statsalmenning. Den øverste Bartrægrænse paa Østsiden av Smuksjøen. Gran og Furu gaar like høit, men Granen motstaar bedre Gjeitegnaget."