• Bebyggelse på rydningsplassen Tjyruverket i Gausdal vestfjell. Laftet våningshus, tilsynelatende med to rom. Jord- og torvtak, dels belagt med bord. Laftet sidebygning med ukjent funksjon til venstre. Mann og kvinne foran våningshuset, skal være forpakteren Johan Olsen Tjæreverket (1828-1916) og hans halvsøster, Mathea Olsdatter Tjæreverket. Vatn og morenerygger med åpen furuskog i bakgrunnen.  Jfr. DSS 2619 og DSS 2640.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

Bebyggelse på rydningsplassen Tjyruverket i Gausdal vestfjell. Laftet våningshus, tilsynelatende med to rom. Jord- og torvtak, dels belagt med bord. Laftet sidebygning med ukjent f...