• Landskapsbilde fra Tinn i Telemark.  Vi ser vannspeilet på Tinnsjøen (190 meter over havet) i forgrunnen med brygga og husmannsplassen ved Mårvik mot vannet.  I bakgrunnen ei skogkledd li (Meremsrudåsen).  Mårvik ligger i nordenden av Tinnsjøen, ikke langt fra utløpet av elva Mår.

Per R. Syversen forteller i e-post til Norsk Skogmuseum 26. juni 2012 at han nå bor på eiendommen Mårvik, og at faren hans valgte seg dette bostedet da han flyttet til området som skogfullmektig i Statens skoger.  En mann ved navn Besager skal ha drevet bruket før Einar Syversen kom dit.  Mårvik skal opprinnelig ha vært husmannsplass under garden Mårem.  En av Mårem-gardene (gnr. 64, bnr. 1) tilhørte på 1800-tallet den kjente skienskjøpmannen Albert Blehr.  Etter Blehrs død ble eiendommen i 1869 solgt til D. & H. Cappelen, trelastfirmaet til brødrene Didrik og Hans Cappelen.  Cappelen-familien solgte eiendommene her videre til staten i 1894.  Dette kan kanskje forklare hvorfor en husmannsplass under Mårem (i noen sammemhenger også stavet Måreim) ble bosted for en av statens skogfunksjonærer.
    Photo: Saxlund, Michael Andreas Emil / Anno Norsk skogmuseum

"Tinn Statsskoger. Maarvik Brygge og Maarvik Plads."

1 comment

• Jeg bor på Mårvik i dag. Faren min, Einar Syversen valgte dette stedet å bygge og bo da han flyttet til Tinn som Skogsfullmektig for Statens Skoger.

Det er en husmannsplass under Mårem, og en Besager derev det.