• Oversiktsfotografi over Myklebustskogen i Høylandkomplekset statsskog.  Høyre del av tredelt "panorama- eller vidvinkelopptak".  Fotografiet er tatt fra Savrtupsbakken, et høgdepunkt i terrenget, med utsikt over skogflater, et par sjøer og litt jordbruksareal.  I i forgrunnen ei li med litt bladløs lauvskog.  Ellers domineres bildet av en åskam med furuskog.  Bakenfor denne skimtes en liten dal med garder og åkrer, samt bakenforliggende fjell.  Høylandkomplekset ble kjøpt av staten, stykke for stykke, fra 1873 og framover.  Arealene ble ervervet med sikte på å få etablert et skogreisingsprosjekt i en del av landet med påtrengrende underskudd på trevarer.
    Photo: Willoch, Arne Isachsen / Anno Norsk skogmuseum

Oversiktsfotografi over Myklebustskogen i Høylandkomplekset statsskog. Høyre del av tredelt "panorama- eller vidvinkelopptak". Fotografiet er tatt fra Savrtupsbakken, et høgdepun...