• Tømmervelter ved Selshammervegen på Myklebust i Høylandkomplekset statsskog.  Bildet er tatt i et nytynnet furubestand.  Tynningsvirke er opplagt i velter på begge sider av vegen.  Ei tohjulet kjerre, som antakelig har vært brukt til tømmertransport med hest i dette snøfattige området, står om lag midt i bildet.  I forgrunnen ei steinrøys med litt snø.  Høylandkomplekset ble kjøpt av staten, stykke for stykke, fra 1873 og framover. Målet var å etablere et skogreisingsprosjekt i en region som ellers var skogfattig.  Forstmester Hans Andreas Tanberg Gløersen (1836-1904) var pådriver for dette prosjektet.
    Photo: Ukjent / Anno Norsk skogmuseum

"Høylandkomplekset. Fra Myklebust: Ved Selshammerveien."