• Skogforvalter Jens Haakon Høye (1877-1938) i Søndre Bergenhus skogforvaltning viser eksepel på hvordan beitende hjort har skadet toppene på unge granplanter.  Det gjør han ved å holde opp ei lys vindjakke bak ei plante der toppen er nålelaus og tørr.  Høye var sjøl iført dress, vest, kvit skjorte, slips og sixpencelue.  Terrenget han står i har spredte furutrær, bjørkekratt og altså en del unge granplanter.  Bildet er fra Hovlandsskogen i Flekkekomplekset i Sunnfjord.

Jens Håkon Høye var født i Rendalen i Hedmark i 1877. Han ble uteksaminert fra skogbrukslinja ved Landbrukshøgskolen på Ås i Akershus i 1901. Deretter arbeidet han som skogplanter i hjemfylket en sesong, før han fikk en assistentstilling i den statlige skogforvaltningen på Helgeland. Etter en sesong der ble han utnevnt til skogforvalter i Nordre Bergenhus (Sogn og Fjordane) i 1903. Dette embetet hadde han fram til 1923.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

Skogforvalter Jens Haakon Høye (1877-1938) i Søndre Bergenhus skogforvaltning viser eksepel på hvordan beitende hjort har skadet toppene på unge granplanter. Det gjør han ved å ho...