• Driftsbygningen på Songli gård i Orkdalen.  Bygningen har to etasjer.  Ytterveggene er kledd med vertikal panel, men laftekasseliknende utspring i vegglivet kan tyde på at det ligger en laftekonstruksjon bak. Fjøsdelen i første etasje er kvitmalt utvendig, mens fôrlageret i 2. etasje har en mørkere farge, antakelig rød.  Mens fjøsdelen har små vinduer, har løerommet bare runde lufteglugger oppunder takskjegget.  Taket er tekket med skiferstein. Over inngangsdøra til fjøsdelen er det oppspikret en mengde store fiskesilhouetter, antakelig til minne om store laksefangster fra Gaula.  Foran bygningen er det oppstilt en åpen kalesjebil og ei dame med moteriktig hatt og frakk fra midten av 1920-tallet.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Sognli Jaktklubs eiendommer. Uthusbygningen på Sognli gård."