• Skogforvalter Erling Archer på ei slette for plantesenger på Steinkjær planteskole.  I forgrunnen en del bladlause lauvtrær, i bakgrunnen ei rekke med store grantrær.  Skogforvalteren har høstfrakk og hatt på seg.

Erling Archer tok avsluttende eksamen ved skogbruksavdelingen ved Norges landbrukshøgskole i 1916.  Deretter fulgte et par år som skogassistent i Innherred forvaltningsdistrikt og undervisning ved skogskolen på Steinkjer.  Derfra reiste han til Aust-Agder, hvor han også var skogassistent i ett år.  I 1917 ble Archer utnevnt til leder for det nyopprettete  Statens skogforsøksvesen, en stilling han hadde tre-fire år, før han i 1921 flyttet han til Hamar, hvor Archer også var skogassistent, men med spesielt ansvar for statens klengstue.  Deretter fulgte et kort vikariat som skogforvalter i Sogn og Fjordane, før han i 1923 ble skogforvalter for Thomas Angells stiftelser, en posisjon Archer hadde fram til han nådde pensjonsalderen i 1957.  Dette fotografiet er altså tatt på den tida han flyttet tilbake til Trøndelag, i Steinkjer-miljøet, der han hadde startet sin yrkeskarriere i skogbruket om lag 10 år før dette fotografiet ble tatt.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

Fra Stenkjær planteskole. Interiør. Skogforvalter Archer.