• Nybrottet Majahaugen ved Majavatn i Grane kommune på Helgeland.  Fotografiet viser våningshuset under oppføring på den nevnte eiendommen.  Det er et halvannenetasjes laftehus, foreløpig uten vinduer og panel.  Torvtaket later til å være under legging.  Da dette fotografiet ble tatt sto to karer ved en kronglete bjørkestamme.  I bakgrunnen sto granskogen tett.   Staten kjøpte Nesbruket i Mosjøen med store utmarksearealer i Vefsen og Grane kommuner i 1920, det året dette fotografiet skal være tatt.  Et av motivene for det statlige kjøpet var å la leilendingene i området få overta sine bruk på rimelige vilkår og å legge til rette for mer bosetting gjennom bureising.  Dette byggeprosjektet må ha passet godt inn i et slikt program.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Nybrottet Majahaugen i Vefsnstrekningen, ved Majavatn."