• Revelen sagbruk og høvleri i Rana.  Fotografiet er tatt fra blanteskolen samme sted.  Plantesenger og hageganger ses i forgrunnen, på bakkekammen mot et vassdrag, der det kommer inn en flomstor foss fra høgre.  Sagbruket legger på en bakkekam nedenfor.  Bak dette skimtes vassdraget med ei diger stålbjelkebru, ei elveslette med jordbrukarealer og bebyggelse, omgitt av barskogkledde åser.

En liten historikk om Revelen sag og høvleri i den perioden da dette fotografiet ble tatt finnes under fanen «Opplysninger» («Vis tilleggsinformasjon» - «Andre opplysninger» på nettstedet DigitaltMuseum.
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

"Revelen sag og høvleri, seet fra Revelen Planteskole. Flom Sommeren 1909"