• Rydningsbruket Nordmo i Susendalen.  Fotografiet er tatt fra et snødekt, flatt engareal mot tunet, der det står to bygninger.  Den ene er en driftsbygning med en laftet kjerne som inneholder husdyrrom, omgitt av bordkledd bindingsverkskonstruksjon, og med innkjøring fra låvebru i gavlen.  Driftsbygningen har bølgeblikktak.  Til venstre for driftsbygningen er et toetasjes våningshus i reisverkskonstruksjon under oppføring.  Ytterveggene var ferdige, men vinduer og tak manglet fortsatt da dette fotografiet ble tatt.  I bakgrunnen skimtes litt furuskog.

I heftet «Susendalen 1827-1927», skrevet av forstmannen Otto Bugge (1881-1955), som skulle markere 100-årsjubileet for at dette dalføret fikk jordbruksbosetning. Her er bebyggelsen på Nordmo omtalt slik:

«Ved hjelp av disse sagbruk [Svenskvoll og Valli] og Sørgård høvleri vil skogen kunne spares betydelig, likesom den tidligere primitive husbygning nu er modernisert. Den første gård i Susendalen som er bygget av reisverk, planker med panel, er nybygget Nordmo av Sørgård, tilhørende Ole Sørgård. Hovedbygningen er bygget av sperreverk i 1 ¾ etasjes høide, fjøs av tømmer 12 X 12 mster, og den hele ladebygning 20 X 12 meter. Fjøset er beregnet på 6 kyr, 10 småfe og 1 hest og er tegningene utarbeidet av fylkesagronomen.»
    Photo: Bugge, Otto / Anno Norsk skogmuseum

«Nybruket "Nordmo" av Sørgården statsskog i Susendalen.»