• Garnfiske på Hundålvatnet i Vefsn sommeren 1926.  Fotografiet er antakelig tatt fra en holme eller fra land.  I forgrunnen ligger en robåt med en mann i mørk jakke og sixcpencelue ved årene, mens en annen mann står med et eller annet, antakelig fiskeredskapet, i hendene.  Bak karene skimtes et våningshus ved strandbredden på den andre sida av vatnet. Nede ved vatnet, til høyre for våningshuset, ligger det et båthus.  Ellers er liene ned mot vatnet bevokst med glissen barskog med innslag av lauvtrær.  Bakenfor rager en bergrygg mot himmelen, i stor utrekning med blanke fjellflater uten synlig vegetasjon.  Fotografiet skal ifølge tekst på kartotekkortet være tatt utenfor tannlege «tandlæge Wedings stue».  Alfred Weding (1884-1968) hadde tannlegepraksis i Mosjøen og sannsynligvis en fritidsbolig ved Hundålvatnet.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Ved Hundålvatnet i Vefsn: Garnfiske utenfor tannlæge Wedings stue"