• Motorskøyta til lensmannen Anders Peder Mathias Borthne (1862-1927) [navnet er feilstavet på skogetatens kartotekkort, jfr. tittelrubrikk].  Lensmannen bodde på Ytre Styrkesnes i Sørfold i Nordland.  Fotografiet er tatt på fjorden utenfor Rørstadfjell.  Båten hadde et kvitmalt treskrog og mast med muligheter for seilføring.  Den er imidlertid karakterisert som ei «motorskøite».  To menn ses på dekk.  I akterenden hadde fartøyet et norsk flagg, og ikjølvannet bak hang det ei jolle.  I bakgrunnen ser vi en fjellrygg.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Lensmann Botnes's motorskjøite utenfor Rørstadfjell, Sørfold»

1 comment

• Namnet på lensmannen er vel feil?Lensmannen som budde på Ytre Styrkesnes (død 1927) heitte Anders P. M. Borthne