• Gruppebilde av forstmenn ved flaggstanga på eiendommen Fjellbekkmo i Grane på Helgeland.  Fotografiet skal være tatt i 1922.  Herrene er skogassistent Hagbard Falk, forsøksleder Erling Eide, skogdirektør Henrik Jacob Ielstrup og skogforvalter Petter Magnus Vikhammer.  Personene er nevnt i rekkefølge fra høyre med venstre.  Mannen helt til venstre har en kvit "skygge" over deler av ansiktet.

Fjellbekkmo var en del av et gammelt eiendomskompleks som i midten av 1860-åra ble oppkjøpt av engelske interessenter.  De utviklet et selskap som fikk det offisielle navnet The north of Europe Land and Mining co. limited, men som på Helgeland bare ble kalt for «Ængelskbruket».  Omkring århundreskiftet (1900) solgte de engelske aktørene utmarkseiendommene i det som seinere er blitt Vefsen og Grane kommuner til et norsk selskap som etablerte Nesbruket i Mosjøen.  Dette selskapet solgte i 1920 sine eiendommer i de nevnte kommunene til den norske stat.  Huset på Fjellbekkmo være flyttet dit omkring 1890, og det hadde hele tida primært vært brukt som innkvarteringssted for eierne og deres venner og forretningsforbindelser i forbindelse med jakt- og fiskeaktiviteter i området.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Nesbruket - Fjellbekkmo. Fra h.t.v. Skogassistent Falk, forsøksleder Eide, skogdirektør Ielstrup, skogforvalter Vikhammer"