• Todelt opptak fra fjellovergang på Nordlandsvegen ovenfor Mellingselva.  I forgrunnen en delvis snødekt veg hvor det står parkert en åpen personbil med sjåfør og en mann i mørk vinterfrakk ved bilens venstre forskjerm.  Til høyre for bilen et delvis snødekt grasbevokst slettelandskap med enkelte store furuer.  Bakenfor dette et dalføre med tettere bar- og bjørkeskog.

Om skogforholdene og eiendomsforholdene i dette området - se fanen «Opplysninger».
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Nordlandsveien. Utsikt fra trakten ovenfor Mellingselven nordover mot Børgefjelltraktene. Fylkesgrænsen mellem Nord-Trøndelag og Nordland gaar omtrent midt paa billedet."