• Interiør fra Revelen Sagbruk og Høvleri i Mo i Rana.  Fotografiet er tatt fra et hjørne av sagbygningen der høvelen står, dels skjermet av et stolpeverk med golv som bare har hull for drivreimene.  Sagbruksbygningen er oppført i bordkledd bindingsverk med store vinduer som har tolv ruter i hver grind.  På veggen mellom vinduene skimtes ei tavle med fastnøkler til maskinene, samt hyller og skap med mindre materiell.

En liten historikk om Revelen sag og høvleri i den perioden da dette fotografiet ble tatt finnes under fanen «Opplysninger» («Vis tilleggsinformasjon» - «Andre opplysninger» på nettstedet DigitaltMuseum.
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Revelen Sahbruk & Høvleri. Høvleriet"