• Garden Grubben ved Røssvatnet i Hattfjelldal på Helgeland.  Fotografiet er tatt fra ei helling med spredte bjørke- og grantrær ned mot gardstunet, som omfatter en rekke laftete bygninger.  I bakgrunnen et is- og snødekket Røsvatn med den skogkledde Røssvassholmen.  I forgrunnen en skiløper.

Jorda i Hattfjelldalen var lenge på utenbygds hender.  Lenge var det velstående familier i Nord-Norge som eide dette godset, men i 1865 ble eiendommen oppkjøpt av engelske interssenter i det som etter hvert ble hetende The North of Europe Land & Mining Comp. Limited - på Helgeland vanligvis omtalt under navnet «Ængelskbruket» (jfr. fanen «Opplysninger»).  De utenlandske investorene avvirket skogen i høyt tempo og uten særlig tanke på gjenvekst og foryngelse.  I 1892 vedtok stortinget «Lov indeholdende Forbud mod Udførsel af Trævirke m.v. fra Nordlands, Tromsø og Finmarkens Amter» for å sette en stopper for slik virksomhet, noe som førte til at det engelske selskapet forsøkte å selge eiendommene på Helgeland.  Staten avslo et tilbud om å kjøpe skogene i 1898 på grunn av selskapets prisforlangende.  Året etter kom det et nytt tilbud.  Staten valgte da å kjøpe Hattfjelldalsgodset, dels for å redde de uthogde skogene, dels for å kunne bidra til at de mange leilendingene i bygda fikk kjøpe brukene sine og dels for å bli kvitt det utenlandske eierskapet.  På overtakelsestidspunktet var det 102 matrikulerte bruk i Hattfjelldalen, hvorav 99 hadde vært drevet som leilendingsbruk under det engelske selskapet.  Grubben var ett av disse.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Hatfjelldalen Statsskoger. Gaarden Gruben ved Røsvandet. Røsvandsholmen i Bakgr."