• Garden Saltnes i Saltdal kommune i Nordland.  Denne eiendommen ligger like ved Saltdalselvas utløp i Saltdalsfjorden, i dag i utkanten av tettstedet Rognan.  Fotografiet er tatt på tvers av et sund - antakelig fra Skansenøyra over mot fastlandet på østsida av elveosen.  Det kan se ut til at det var strukket ei line på tvers av det nevnte sundet.  Inne på land ser vi et par våningshus, en driftsbygning og et bordkledd saghus, antakelig den dampsaga som det refereres til på den statlige skogetatens kartotekkort (jfr. fanen «Tittel».  Til venstre i bildet skimter vi også en båt som var trukket opp på land, muligens for reparasjon.

I 1909 kjøpte grosserer Chr. Anker (f. 1840) fra Berg utenfor Halden i Østfold rettigheter til å disponere strandområdene ved Saltnes til næringsdrift (jfr. kontrakt som er gjengitt under fanen «Opplysninger»).  Sannsynligvis hadde han ambisjoner om å etablere trelastproduksjonen her ved fløtingsvassdraget Saltdalselvas utløp.  Tiårskontrakten til Anker ble forlenget i 1919, men de næringsmessige ambisjonene hans på Saltnes overlevde neppe de vanskelige konjunkturene i 1920-åra.
    Photo: Glærum, Anders Sivertsen / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Saltdalen. Dampsagbruk paa gaarden Saltnes.»