• Småfuru ødelagt av markmus, på kvit, tekstilbakgrunn.  Disse små bjørketrærne skal være samlet i Krokstand statsskog på Helgeland.  På den statlige skogetatens katrotekkort for dette motivet antydes det, med et spørsmålstegn, at fotografiet kan ha vært tatt i 1910.  1911 er nok et mer sannsynlig opptaksår, for det var et storår for klatremus, markmus og lemen i denne regionen.  «Øverst i Dunderlandsdalen blev en furukultur aldeles ødelagt, jeg tror til sidste plante», skrev skogforvalter Ivar Ruden, sm har tatt dette fotografiet.  Skogforvalteren reiste følgelig spørsmål om ikke gnagernes flygende predatorer, ugler og våker, burde fredes.  Han gikk også inn for at skuddpremiene på rev skulle avvikles, med sikte på å øke antallet dyr og dermed skape et større trykk på musebestandene i skog og utmark.
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Mo statsskoger. Småfuru ødelagt av markmus (gråsider skogmus) i Dunderlandsdalen»