• Nedbøyd og delvis knekt bjørkekratt i Hattfjelldal, fotografert for å vise dette treslagets evne til å skyte nye skudd.  Bildet dokumenterer hvordan nye, vertikale småtrær vokser opp fra et par horisontaltliggende stammer.

Bjørka formerer seg ved frø, og trær som er over femten-tjue år gamle setter stort sett frø hvert år.  Frøet spirer godt, i hvert fall dersom det faller på fuktig mark.  Dette treslaget har også stor evne til å skyte skudd fra rotsonen.  Denne evnen er størst hos ungbjørk, og den avtar med trærnes stigende alder.  Nær mortrærne dør og råtner utvikler skuddene egne rotsystemer og framstår som sjølstendige treindivider.  På dette fotografiet ser vi åpenbart et par rotskudd skyte i været fra de nedpressete bjørkenes rotsone.  De øvrige småtrærne kan se ut til å ha sine utgangspunkt i greinene på mortrærne.  Hvorvidt disse vokser direkte ut fra stammen, eller om de har hatt kontakt med jord og slått røtter samtidig som greinspissene vokser opp som trær, framgår ikke klart av dette bildet.  Dersom så er tilfellet for noen av dem er den riktige betegnelsen "senkere" (avleggere).
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

«Hatfjelddalen Statsskoger. Bjerk, klemt til Marken av Sneen mange Gange. Den gir seg dog ikke.»