• Interiør fra Revelen sag og høvleri ved Mo i Rana i Nordland fylke. Fotografiet er tatt inne i saghuset, som var oppført i bordkledd bindingsverk, med forholdsvis store vinduer.  Dette fotografiet er tatt inne fra det mørke rommet, og dagslyset fra vinduene har fått de innredningsdetaljene vi kan se til å framstå som silhuetter.  Vi ser blant annet sagbenken og ei rammesag, samt 5-6 sagbruksarbeidere.

Dette sagbruket ble bygd i slutten av 1890-åra for foredling av tømmer fra Mo statskoger til trelast, se kort historikk under fanen «Opplysninger».
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra Revelen sag og høvleri ved Mo i Rana i Nordland fylke. Fotografiet er tatt inne i saghuset, som var oppført i bordkledd bindingsverk, med forholdsvis store vinduer. D...