• Gardssag ved Svenkerud i Hattfjelldal på Helgeland.  Fotografiet er tatt oppover et engareal.  I venstre del av bildeflata ser vi ei lita elv.  Oppe ved elva står et grindbygd saghus med saltak og uten veggkledning.  Bak huset ser vi vassrenna, som er bygd på høye bukker før den faller bratt ned mot underfallshjulet, som ikke er synlig på dette fotografiet.  Opp mot saga går det en veg.  Langs den øvre delen av denne vegen, like nedenfor saga, ligger det bordstabler med lengderetning parallelt med kjøreretningen.  I bakkeskråningen til høyre for saghuset later det også til å ligge en diger tømmerhaug.  Til venstre for og nedenfor bygningen ser vi en masse hun som ligger hulter til bulter.  På grasmarka nedenfor saga står det et menneske.  Bakenfor vokser det en blanding av gran- og bjørkeskog.
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

Gardssag ved Svenkerud i Hattfjelldal på Helgeland. Fotografiet er tatt oppover et engareal. I venstre del av bildeflata ser vi ei lita elv. Oppe ved elva står et grindbygd sagh...