• En ung mann, muligens en skogfunksjonær, fotografert i et granbestand i Majavasslia i daværende Vefsen herred, nåværende (siden 1927) Grane kommune.  Mannen bar ei øks i den ene handa, mens han holdt en topp fra et grantre på en av de tre stubbene han hadde framfor seg.  Framfor ham ser vi ei lita rogn og et par smågraner som i barmasse og greisetting bar preg av å ha levd sine første år i skyggen av større trær.  I bakgrunnen skimter vi gran- og bjørkeskog i blanding.  Skogen i Majavasslia tilhørte da dette fotografiet ble tatt selskapet som eide Nes trelastbruk i Mosjøen.  I 1918-20 forsøkte dette selskapet å selge eiendommene på Helgeland, og det ble til at staten kjøpte dem.  I den forbindelse ble det avviklet befaringer, der man konstaterte at Majavasslia hadde gran- og bjørkeskog som vokste frodig, om en tok beliggenheten langt nord i landet og forholdsvis høyt over havet (3-600 meter) med i betraktningen.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Majavasslien i Vefsn. Stubbe og top efter Nes Trelastbrugs hugst.»