• Bygninger på rydningsbruket Storhaugen i Hattfjelldal kommune i Nordland fylke.  Bruket ligger ved Ørjevatnet, i den delen av kommunen som kalles Susendalen.  Dette fotografiet viser to forholdsvis nylaftete våningshus, det ene (til venstre) tilsynelatende noenlunde ferdig, det andre hadde ennå ikke fått vindusgrinder da fotografiet ble tatt.  Ved sistnevnte bygning lå en del tømmer, muligens plassert der med henblikk på videre byggearbeider.  To mannsskikkelser sto mellom de to nevnte bygningskonstruksjonene.  I utkanten av gardstunet hadde en del bjørketrær fått stå.  I bakgrunnen skimtes et dalføre med glissen barskog.

Storhaugen og tre andre planlagte nyryddingsbruk ble fradelt den statlige skogeiendommen i området i 1905, men Storhaugen ble ikke solgt før i 1909.  Skogforvalteren oppgav da at den nye driftsenheten hadde et totalareal på 310 dekar, hvorav 280 ble vurdert som produktivt areal.  Avskrift av skylddelingsforretningen fra 1905 finnes under fanen «Opplysninger».

Høsten 2023 mottok Norsk Skogmuseum følgende supplerende tekstinformasjon fra Kai Helge Andersen:

«På dette fotografiet som er tatt i 1913, ser vi det nybygde tunet på rydningsbruket Storhaugen ved Ørjevatnet i Susendalen i Hattfjelldal kommune.

Storhaugen ble fradelt den statlige skogeiendommen i området i 1905, gården ble bosatt i 1907 av Helga Jørgine Jonsdatter (1867-1919) og gift med Halvard Marius Arntzen (Arnesen) (1884-1962) fra Mikkeljorda. De fikk en datter Petra Aminda (1910-1998)

Etter at Helga Jørgine døde i 1919 giftet Halvard Marius seg på nytt, denne gang med Anna Hansen fra Dyrøy i Troms (1884-1962), de fikk en datter Helga Hansine Maria (1922-1995).

Svigersønnen Harry Ingvald Pedersen (1918-1984) overtok Storhaugen i 1952, etter at han giftet seg i 1947 med Helga Hansine Maria, datteren på Storhaugen.

En av sønnene, Harald Pedersen overtok Storhaugen i 1972.

Bjørn Rodahl fra Mosjøen kjøpte Storhaugen i 1979.

Milfrid Aakre og Oskar Nilsen kjøpte Storhaugen i 1993.

På bildet ser vi trolig Helga Jørgine og Halvard Marius omgitt av geiter og sauer stående foran to forholdsvis små laftete hus med torvtak bygget gavl mot gavl.

Den nærmeste huset var kanskje fjøset til dyrene, det bakre selve våningshuset.

Til høyre i bildet ser vi et nyere og noe større våningshus under bygging, også dette utført i laftetømmer med torvtekket saltak.

Bildet kan være tatt i månedsskiftet mai/juni, vi ser at det fortsatt ligger snø opp mot Slettfjellet og at bakken og trærne mangler den grønne fargen. Men en fin vårdag var det nok, klesvasken henger på snora og dølahesten står på tunet»

NB! OBS! Kai Helge Andersen fulgte opp foregående melding med følgende budskap: «Dette viser seg dessverre å være feil, etter å ha lagt ut dette bildet med tekst på Facebook, er de entydige tilbakemeldingene fra lokalbefolkningen at dette bildet er fra Fagerbakken og IKKE Storhaugen.»
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

«Nybruk i Hatfjelldalen. Storhaugen ved Ørjevatnet.»

2 comments

• På dette fotografiet som er tatt i 1913, ser vi det nybygde tunet på rydningsbruket Storhaugen ved Ørjevatnet i Susendalen i Hattfjelldal kommune.

En av sønnene, Harald Pedersen overtok Storhaugen i 1972.

Bjørn Rodahl fra Mosjøen kjøpte Storhaugen i 1979.

Milfrid Aakre og Oskar Nilsen kjøpte Storhaugen i 1993.

Den nærmeste huset var kanskje fjøset til dyrene, det bakre selve våningshuset.

Fotograf: Ivar Martin Ruden (1880-1963)

• Dette viser seg dessverre å være feil, etter å ha lagt ut dette bildet med tekst på Facebook, er de entydige tilbakemeldingene fra lokalbefolkningen at dette bildet er fra Fagerbakken og IKKE Storhaugen.