• Musegnagd storfuru, omgitt av en lauvstakk.  Fotografiet er tatt ved Ivarrud i Hattfjelldalen.  Den nevnte furua, med en haug med lauvfôr omkring rotsonen, befinner seg sentralt i bildet.  Vi ser tydelig at skorpebarken nederst på stammen er borte, noe som innebar fare for at treet ville tørke.  To menn, antakelig skogfunksjonærer, sto på hver sin side av treet og lauvstakken da fotografiet ble tatt.  I området bakenfor skimter vi ei slak helling med krokvokst bjørkeskog, men høyere oppe i lia synes innslaget av bartrær å ha vært større.  Hattfjelldalen var tidlig på 1900-tallet svært preget av at «Engelskbruket» [egentlig The North of Europe Land & Mining Company] i Mosjøen hadde hogd all barskog som kunne omsettes før skogene ble solgt til den norske stat.  Dette fotografiet ble tatt i 1912, 12-13 år etter statens overtakelse av en skogeiendom som omfattet mesteparten av Hattfjelldal kommune.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

Musegnagd storfuru, omgitt av en lauvstakk. Fotografiet er tatt ved Ivarrud i Hattfjelldalen. Den nevnte furua, med en haug med lauvfôr omkring rotsonen, befinner seg sentralt i ...