• Den statlige skogfunksjonærboligen på Storjord - der hvor Lønselva og Junkerdalselva møtes og danner Saltdalselva - øverst oppe i Saltdalen.  Dette later til å være en sinklaftet bygning som er bordkledd.  Den var utstyrt med såkalte T-postvinduer, som var moderne på slutten av 1800-tallet, og hadde skifertekket saltak med skorsteinspipe av teglstein.  Inngangen til huset skjedde via ei dobbelt speildør på gavlveggen.  I bakgrunnen skimtes en driftsbygning med laftete stall- og fjøsrom i underetasjen og med høyrom utført i bordkledd bindingsverk ovenpå.  I forgrunnen var det oppsatt små bord og benker i en liten furulund.  Fotografiet skal være tatt i 1910.

Storjord var lenge embetsbolig for den forstmannen som var skogassistent i denne delen av Nordland fylke (Salten skogforvaltning).  På det tidspunktet da dette fotografiet ble denne eiendommen nettopp gått over til å bli skogvoktergard.  Litt mer informasjon om skogetatens virksomhet på Storjord finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Saltdalen Statsskoger, Skogvokterboligen Storjord.»