• Fra planteskolen på Storjord i Saltdalen i Nordland.  Fotografiet er tatt over ei snødekt flate, muligens planteskolens såsenger, mot en skogkant der to ospetrær rager over den omstående gran- og bjørkeskogen.  I bakgrunnen en fjellrygg.

Storjord er den øverste grenda i Saltdalen der det har vært en fastboende jordbrukende befolkning.  Her, like ved det stedet der Junkerdalselva og Lønselva møtes, etablerte den statlige skogetaten tidlig en stasjon for en forstassistent.  Etter at forstassistentene ble flyttet til Bodø bodde det skogvoktere på stedet.  Dert var forstassistent Wilhelm August Kiøning ((1840-1902) som tidlig i 1870-åra etablerte skogplanteskole i nærheten av embetsboligen sin på Storjord for å ha lett tilgjengelig foryngelsesmateriale for skogforvaltningen i dette området.  Planteskolen lå på et nes ved Junkerdalselva, like før det nevnte stedet der denne løper sammen med Lønselva.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Saltdalens Statsskoger. Planteskolen ved Storjord. To store Asper."