• Brubygging over Tveråa ved Revelen sagbruk & høvleri i Mo i Tana, våren 1907.  Brua ble oppført som en fagverkskonstruksjon av tømmer, fordelt på to spenn, som møttes på et støpt midtkar av betong.  Mot land på begge sider kvilte brua på stolpeverk av tre.  Bak den uferdige brukonstruksjonen skimter vi en del hustak, muligens bygninger som tilhørte den nevnte trelastbedriften.  Revelen sagbruk & høvleri hadde på dette tidspunktet de boligene virksomheten trengte for å huse funksjonærer og arbeidere.

Skogforvalter Einar Nilsen, som hadde det overordnete ansvaret for driften av Revelen sagbruk & høvleri, skrev følgende om brubygginga i en rapport fra 1907:

«... fik man i aaret bemyndigelse til foruten træmaterialier at anvende kr.  1 000,00 til ny bro over Revelelven, idet den forrige bro, der var opført på pæleverk, var bortrevet av isgangen.  Den gamle bro, der var oplagt under den travle tid, da Dunderlandsverket begynte sin drift i dalen, og som heller ikke var forutsat at kunne staa sig for alvorlig isgang, hadde dog godt forrentet sine utgifter.  Den nye bro, der er opført i 2 spænd, har lagt beslag på træmaterialier for ca. kr. 2 400,00.  Da man endnu ikke har faat regnskapsført alle utgifter til jern m.v. har man ikke fuld oversigt over dens kostende, væsentlig foraarsaget derved, at man av forskjellige grunde blev nødt til at sætte stillaset paa pæler istedenfor paa isen, hvilket var forutsat ved overslagets beregning.»
    Photo: Ukjent / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Revelen Sagbruk & Høvleri. Opførelse av ny bro ved Tveråen.»