• Fra Lønsdalen i Saltdal statsskoger slik landskapet her framsto tidlig på 1900-tallet.  Fotografiet er tatt fra en fjellknaus.  I forgrunnen sto en mann, kledd i mørke bukser, mørk vest, kvit skjorte og svart hatt, sannsynligvis en lokal skogfunksjonær.  På den nevnte fjellknausen sto det en del tørre furutrær da fotografiet ble tatt.  I bakgrunnen ser vi hvordan Lønselva (Luonosjåhkå) renner kvitskummende gjennom et bergrikt landskap, omgitt av furuskog (antakelig den såkalte Erik-Larsa-moen).  I bakgrunnen til venstre ser vi en fjellrygg med snøflekker.  Dette er Dypenfjellet, hvor toppunktet rager 1 178 meter over havet.
    Photo: Ukjent / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Saltdal statsskoger. Utsikt opover den øverste del av Lønsdalføret. Dyppenfjellet til venstre. Gjennemhugget furuskog.»